Hyperpigmentatie

Hyperpigmentatie behandeling

Melanine is het pigment dat huid, haren en ogen hun kleur geeft. Daarnaast beschermt melanine je huid tegen schadelijke invloeden van zonlicht en UV-straling. Wanneer dit proces wordt verstoort is er sprake van hyperpigmentatie. Bij hyperpigmentatie is er sprake van te veel pigment, of pigmentophopingen. Hyperpigmentatie is te herkennen aan donkere vlekken op de huid.

De belangrijkste oorzaak van hyperpigmentatie is blootstelling aan de zon. Wanneer het lichaam wordt blootsgesteld aan de zon maakt het melanine aan. Bij overmatige blootstelling aan de zon kan dit proces worden verstoort waardoor hyperpigmentatie ontstaan. Hyperpigmentatie kan ook andere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld door hormonale invloeden, zoals zwangerschap en het gebruik van de pil. Er ontstaan dan grote donkere vlekken in het gezicht. Dit wordt ook wel een "zwangerschapsmasker" genoemd. Hyperpigmentatie kan ook ontstaan na een ontsteking. Na heling van de wond bij huidletsel blijft er een donkere plek achter. Dit komt veel voor bij mensen met acné.

Hyperpigmentatie kan worden behandeld met blekende crèmes die hydrochinon en azelainezuur bevatten. Daarnaast kan er worden behandeld doormiddel van een peeling. Hierbij wordt de bovenste huidlaag afgeschild. Hierdoor verschijnt de onderliggende nieuwe en gelijkmatig gepigmenteerde huid.

In onze schoonheidssalon in Ede kunt u dergelijke behandelingen ondergaan. Wilt u worden behandeld tegen hyperpigmentatie? Neem dan contact met ons op om een afspraak te maken.

Comments are closed.